DofE ceremónia Kontakty

Podmienky/kritériá prijatia dieťaťa/žiaka na SZŠ pre žiakov so všeobecným intelektovým
nadaním

Naša základná škola je určená pre deti so všeobecným intelektovým nadaním. Toto nadanie musí byť diagnostikované v certifikovaných centrách (Centrum poradenstva a prevencie – CPP).

Do prijímacieho konania pre školský rok 2025/2026 budú zaradení uchádzači, ktorí v termíne do 11. marca 2025 zašlú prihlášku na štúdium a diagnostickú správu z CPP, ktorá potvrdzuje nadanie dieťaťa a odporúča zaradiť ho do programu pre deti so všeobecným intelektovým nadaním.

Na základe diagnostiky bude prijímacou komisiou vybraných 20 úspešných uchádzačov. Zákonní zástupcovia týchto detí podpíšu Zmluvu o štúdiu medzi rodičmi a školou v termínoch určených školou a zaplatia zápisné vo výške 900,- eur.

Financovanie info TU.

 Medzi typické vlastnosti intelektovo nadaných detí patria:

– skoré čítanie
– objavenie sa matematických schopností už v predškolskom veku
– dobrá pamäť, rýchlosť a ľahkosť učenia
– vysoká intelektuálna zvedavosť
– aktivita, motivácia, radosť z objavovania nového
– široké spektrum záujmov
– záujmy netypické pre daný vek, zanietenosť pre niektorú oblasť, hlboké vedomosti dieťaťa
    v tejto oblasti (napríklad astronómia, zemepis, živočíchy a pod.)
– schopnosť sústrediť sa na predmet svojho záujmu
– kladenie nezvyčajných, hraničných otázok (čo je za nekonečnom, čo bolo pred životom)
– široká slovná zásoba a dobrá argumentácia
– potreba vymýšľať, nekonvenčnosť, kritickosť k autoritám

Intelektové nadanie nie je nemenný stav a tak, ako sa môže rozvíjať, tak môže dôjsť aj k jeho
poklesu.

Kde môže rodič prihlásiť svoje dieťa na diagnostiku intelektového nadania?
Diagnostiku intelektového nadania realizuje Centrum poradenstva a prevencie (CPP). Obrátiť sa naň môžete buď podľa miesta svojho bydliska, alebo podľa miesta, kde vaše dieťa navštevuje materskú školu (pravidlo rajonizácie).

Čo je predmetom diagnostiky?
Diagnostika intelektového nadania v sebe zahŕňa nielen zistenie úrovne intelektových schopností dieťaťa vzhľadom na jeho vek, ale aj posúdenie zrelosti, schopnosti sústrediť sa, motivácie, sociability a tvorivých schopností. V závere správy sa psychológ jednoznačne vyjadrí, či ide o dieťa so všeobecným intelektovým nadaním. Nadané deti sú žiaci so špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami. Preto sa im snažíme vytvoriť také podmienky, aby sa ich intelektový potenciál mohol rozvíjať. Keďže deti s intelektovým nadaním sa líšia nielen svojimi poznávacími potrebami, ale aj osobnostnými vlastnosťami, snažíme sa klásť dôraz na ich emocionálny a sociálny rozvoj ako aj rozvíjanie tvorivosti.

Aktualizované: 1. 10. 2024